Vandaag mocht ik samen met Jenneken van der Mark een onderwijscafé verzorgen voor OOZ in Zwolle. Een inspirerende middag waarin we met basisvaardigheden aan de slag gingen. En voor ons beiden bijzonder door onze persoonlijke link met Zwolle.

Voor deze lezing hadden Jenneken en ik onze verhalen gecombineerd. Zo konden we alle aanwezige geledingen (PO, SO en VO) passende voorbeelden geven en inzichten in de doorlopende leerlijn. We begonnen met een kort overzicht van recente ontwikkelingen. Zo keken we in meer detail naar de cijfers van de Staat van het onderwijs (inspectierapport 2024). Ook onderzochten we de relatie tussen de referentieniveaus (de ambitie voor eind groep 8) en de meer recente aandacht voor basisvaardigheden.
Deelnemers gaven aan mooie take-aways mee te nemen:
- Basisvaardigheden zijn meer dan een tempotoets in de brugklas
- Investeren in het handelen voordat je met modellen aan de slag gaat
- Wat vaker authentieke contexten gebruiken.
Tussendoor gingen de docenten ook zelf aan de slag. Jenneken gaf ze een aantal fotokaarten uit de Beeld&Box gecijferdheid. De opdracht: denk aan het rekenen dat je vandaag met de kinderen hebt gedaan, of dat je hebt geobserveerd. Kies nu een foto die daarbij past. Een oefening die meteen tot mooie gesprekken leidde. Zelf heb ik er een mooi nieuw beeld bij voor equivalentie: er was een kast met paren van schoenen, waarvan één paar anders was. Heel natuurlijk kun je het hier hebben over 1 van de 6 paren én over 2 van de 12 schoenen.
Was je bij de lezing en wil je graag wat zaken nalezen? Dat kan in de volgende blogs:
- Over het belang van nadenken en voorbeelden van het vergezicht: Begrijpen van de basis
- Voorbeelden van wat er bij basisvaardigheden komt kijken: Aan de basis
- Bij de shift van performance naar learning focus spraken we over James Nothingham en zijn video: Why growth mindset is not working yet.