Lezingen, workshops & trainingen

Met regelmaat verzorg ik lezingen, workshops en trainingen.
Hieronder vind je een indruk van de mogelijkheden.

Interesse of vragen?
Neem dan contact op via info@bruin-muurling.nl


Thema’s

De vakdidactiek is een breed vakgebied dat enorm veel te bieden heeft. In mijn werk probeer ik deze wereld toegankelijk te maken. Dit doe ik onder andere door de link te leggen tussen concrete voorbeelden uit de klas en het grotere plaatje van (inter)nationale trends en theoretische kaders. In mijn lezingen, workshops en trainingen behandel ik een brede range van reken- en wiskundige onderwerpen. Daarin komen een aantal thema’s met regelmaat terug:

  • Doorlopende leerlijnen
  • Vakoverstijging
  • Functionele gecijferdheid
  • Verschillende soorten doelen
  • Structuur, samenhang en ambiguïteit
  • Effectief gebruik van modellen en contexten
  • Vakdidactische verdieping van specifieke onderwerpen
  • Het belang van conceptueel begrip

De lezingen en workshops zijn toegespitst op het PO, VO of MBO, of op de doorlopende leerlijn daartussen.


Portfolio

Om je een indruk te geven vind je hieronder de vooraankondigingen van enkele van mijn optredens. Wil je een compleet overzicht van lezingen en publicaties, dan vind je die hier.

De kracht van de juiste context.
Rekenfestival 2025 – ROC van Amsterdam Flevoland

Zeg je functionele gecijferdheid dan zeg je rekenen in de context van het dagelijks leven en beroep. Hoe laat je je studenten het beste kennismaken met de toepassing van hun rekenvaardigheden? Hoe kun je deze buitenwereld een goede plek in je lessen geven? Niet alleen dit soort toepassingscontexten kunnen je rekenonderwijs verrijken. In de verschillende leerfases kunnen ook ander soort  contexten een ondersteunende rol spelen. Deze lezing laat zien hoe je contexten met kracht kunt inzetten in je rekenonderwijs.

Aanvullend mocht ik samen met docenten twee workshops begeleiden over ‘Rekenen en burgerschap’ en over ‘Een contextrijk rekenproject ontwerpen’.

Begrijpen van de basis.
Openingslezing Nationale Rekencoördinator dag 2024

Het lijkt soms wel of de basisvaardigheden evenveel losmaken als de prestaties van Ajax en Feijenoord. Het is in ieder geval een onderwerp dat veel mensen aan het hart gaat. En terecht: want het leggen van een goede basis is voor leerlingen belangrijk. Op het gebied van de basisvaardigheden is er van alles gaande. Zo spelen er bijvoorbeeld verschillende curriculumvernieuwingen en heeft de overheid extra geld vrijgemaakt voor het verbeteren van basisvaardigheden van leerlingen.
Dat niet iedereen dezelfde ideeën heeft over hoe we dit aan moeten pakken is wel duidelijk. Maar als je wat dieper in de discussies duikt, dan wordt ook duidelijk dat we het niet alleen oneens zijn over wat de beste aanpak is. Interessant genoeg is er ook geen consensus over wat we onder de basisvaardigheden moeten bestaan. Het beeld van wiskunde, beeld van de rol van rekenen en wiskunde in de maatschappij en ook mensbeeld zijn brillen die bepalen hoe we tegen basisvaardigheden aankijken.
In deze openingslezing word je opgewarmd voor het thema van deze NRCD: een blikwissel. Zo zullen een aantal voorbeelden langskomen die prikkelen om op andere manieren naar de basisvaardigheden te kijken. Een centraal thema in de lezing is begrijpen. Het zal gaan over de rol die begrijpen speelt in de vaardigheid van de leerlingen, maar ook over het verder verdiepen van ons begrijpen van de vakdidactische aspecten van basisvaardigheden.
 

Basisvaardigheden rekenen: meer dan kennen en kunnen.
Lezing Nationaal Congres Basisvaardigheden 2025 (Malmberg)

Wat is goed reken-wiskundeonderwijs? Die vraag kun je pas beantwoorden als je helder voor ogen hebt welke doelen je nastreeft in je reken-wiskundeonderwijs. Dit heeft sterk te maken met je beeld van wiskunde, algemeen beeld van onderwijs, beeld van hoe we ons als mens moeten verhouden tot technologische ontwikkelingen en ons algemene mensbeeld.
Waar rekenen-wiskunde voor velen vooral abstract, formeel en volgens vaste procedures verloopt, is in de dagelijkse toepassing van rekenvaardigheden vaak meer nodig. Dan spelen ook flexibiliteit, onderliggende begrip en kritisch denken een rol. Geeke zet het voor je op een rij. Ze maakt het inzichtelijk en laat je meteen met andere ogen naar je eigen lessen kijken. Door je mee te nemen in onderliggend begrip, doorlopende leerlijnen en functioneel rekenen geeft ze betekenis aan de gedachten onder de nieuwe kerndoelen!

Een verhouding.
Rekenmiddag NHL Stenden voor studenten van de rekenminor en docenten VO, PO en MBO uit de regio.

Tijdens deze middag verdiepten we ons in de vakdidactiek van verhoudingen. Samenhang in de doorlopende leerlijn en vakoverstijging staan daarbij centraal. De middag bestond uit 3 delen. De middag startte met een keynote, waarna deelnemers zelf aan de slag gingen met interne en externe verhoudingen. We sloten de middag af met een samenvattende lezing.

Aan de basis – doelen voor reken-wiskundeonderwijs.
Keynote Delta Leert – een gezamenlijke studiedag Delta Scholengroep (PO)

Wat is goed reken-wiskundeonderwijs? Die vraag kun je pas beantwoorden als je helder voor ogen hebt welke doelen je na wilt streven. Wat is precies basisvaardig? En wat kan rekenen-wiskunde daar aan bijdragen. Welke doelen je nastreeft in je reken-wiskundeonderwijs heeft sterk te maken van je beeld van wiskunde, algemeen beeld van onderwijs, beeld van hoe we ons als mens moeten verhouden tot technologische ontwikkelingen en ons algemene mensbeeld.
Wiskunde, en daarmee ook rekenen, lijkt voor velen vooral asbtract en formeel te zijn. Het tegenovergestelde van waar je aan denkt bij ‘kunst en cultuur’. Toch beschrijven wiskundigen hun werk zelf juist als creatief. In de wiskundige cultuur spelen schoonheid en elegantie bijvoorbeeld een belangrijke rol. In deze lezing wordt een breed scala van doelen voor het rekenonderwijs op een rij gezet, waarbij een rijk beeld van wiskunde wordt neergezet. Hierbij hebben het zoeken naar patronen, een spiegel voor het handelen van de mens en enculturatie directe raakvlakken met het thema kunst en cultuur.

Bij de tijd – workshop functionele gecijferdheid.
Workshop Delta Leert – een gezamenlijke studiedag Delta Scholengroep (PO)

Het besef groeit dat het bij de basisvaardigheden niet alleen gaat om de ‘technische’ beheersing van verschillende soorten berekeningen. Onder de noemer van functionele gecijferdheid komt er steeds meer aandacht voor wat je uiteindelijk met je rekenvaardigheden doet. Het gaat daarbij om het zelfvertrouwen om je rekenvaardigheden in te zetten in dagelijkse en professionele situaties. Dat vraagt op punten om meer dan we traditioneel onder de basisvaardigheden verstaan. Het Common European Numeracy Framework laat bovendien zien dat het voor het succesvol ontwikkelen ook belangrijk is hoe een leerling zich tot het rekenen verhoudt. Tot slot kunnen we bij dit onderwerp niet om een vergelijking tussen verleden en heden heen. Door technologische ontwikkelingen is onze maatschappij misschien wel veel wiskundiger geworden. Ook dit vraagt om nieuwe vaardigheden. Aan de hand van verschillende klokken onderzoeken de deelnemers de leerlijn voor het klokkijken en gaan zij de discussie aan over de rol van de analoge klok.

Denken in jouw vakdidactiek.
Parallellezing Panamaconferentie 2024

Je zou deze parellellezing mogen zien als een ode aan de vakdidactiek: de onderwijs-wetenschap waarin vakinhoud en kennis over leren samenkomen. Vakdidactiek is voor mij een ambacht, wat betekent dat het deels gedreven is door stevige kennis van de inzichten die voorkomen uit wetenschappelijk onderzoek en het vermogen om deze te vertalen naar de dagelijkse praktijk. Daarnaast wordt het gevoed door meer informele, contextuele kennis en opgebouwde expertise van de docent. Dat maakt vakdidactiek altijd persoonlijk; je kunt de docent en de lerende er nooit los van zien. In deze lezing is er aandacht voor twee aspecten die vakdidactiek als docent echt ‘van jou’ maken: het verder eigen maken van vakdidactisch denken en het maken van eigen keuzes in je eigen onderwijscontext. Met allerlei praktische voorbeelden wil ik je inspireren om vaker zelf keuzes te maken vanuit inzichten die je helpen nog beter in te spelen op jouw leerlingen, om je vakinhoudelijke kennis verder te verdiepen en om je visie verder te ontwikkelen en aan te scherpen. Een van de take-aways van de lezing is dan ook dat je een aantal handvatten krijgt om discussies over rekenen(-wiskunde) vanuit de vakdidactiek te duiden. Je krijgt inzicht in hoe het beeld van wiskunde, het beeld van de rol van rekenen en wiskunde in de maatschappij en ook mensbeeld, brillen zijn die bepalen hoe we tegen basisvaardigheden aankijken.
Aansluitend bij het conferentiethema zal er ruime aandacht zijn voor het belang van het denken in rekenen-wiskunde onderwijs. Dat uit zich zowel in het ontwikkelen van een gedegen conceptueel fundament voor rekenvaardigheden als in het functioneel kunnen toepassen. Beide vakdidactische thema’s spelen in het huidige tijdsgewricht een belangrijke rol. Ook hier zullen praktische en prikkelende voorbeelden illustreren wat het belang van het begrijpen van
onderliggende big ideas is voor de rekenbasis van leerlingen en studenten. Functioneel gebruiken van rekenvaardigheden dat daarop volgt vraagt om een kritisch wiskundige houding. Het zelf goed nadenken is daarin essentieel, en kan tegelijkertijd het rekenonderwijs betekenisvoller maken. In de lezing is er tevens aandacht voor de lange (doorlopende) leerlijn van basisonderwijs en voortgezet onderwijs naar het mbo.

Vakdidactische verdieping
Begeleiding vo school in het versterken van vakoverstijgend rekenbeleid

Voor de docenten van een aantal vaksecties verzorg ik verdiepende vakdidactische trainingen. Het gaat hier om een serie van vier bijeenkomsten. Voor deze serie hebben we een selectie gemaakt van vier rekenonderwerpen die het meest in de verschillende vakken aan bod komen. In elk van de bijeenkomsten wordt zo’n onderwerp vakdidactisch uitgewerkt.


Contact

Heb je vragen? Stuur dan een mail naar info@bruin-muurling.nl.