“De hele dag vliegen cijfers ons om de oren. We leven in een maatschappij van informatie; van data. We leven in een tijd waarin veel waarde wordt gehecht aan de objectiviteit van die cijfers en van de evidence die ze in zich dragen. Toch voelt dat niet altijd goed. Dan komt je (subjectieve) inschatting van een vraagstuk of situatie in conflict met de objectieve waarheid van de cijfers. Steeds vaker wordt er daarom opgeroepen om wat kritischer tegenover cijfers te gaan staan; om ze wat meer op hún plek te zetten. Dit is een van de voorbeelden van de veranderende rol van wiskunde in onze maatschappij. Deze ontwikkelingen roepen dan ook voor het reken-wiskundeonderwijs de vraag op ‘Hoe ziet de ideale rekenles er in deze tijd uit?’
In deze lezing verkennen we die vraag. Zo kunnen we niet om de vraag heen wat wiskunde nu eigenlijk is. We onderzoeken wat een kritisch wiskundige houding is en wat je daar al in het rekenen-wiskunde mee kunt doen. Diezelfde kritische wiskundige blik gebruiken we ook om onderzoek naar ideaal reken-wiskunde onderwijs te bekijken. Een lezing met een dubbele boodschap dus.”
Foto van Andrew Buchanan op Unsplash
De intro van mijn lezing vandaag op de Panama Conferentie.
Zoals tijdens de lezing beloofd vind je hier links die aansluiten bij wat ik vandaag heb verteld. Het zijn allerlei mensen en ideeën die mij de afgelopen jaren hebben geïnformeerd en geïnspireerd.
- Cathy O’Neil schreef het boek: Weapons of math destruction. Ook zij is met verschillende lezingen op internet te vinden.
- Conrad Wolfram – Teaching kids real math with computers
- William Byers schreef het boek: How mathematicians think. Een kort introductie artikel is hier te vinden.
- Roger Antonsen legt uit waarom hij vindt dat: ‘Math is the hidden secret to understanding the world‘.
- Anna Sfard schreef het artikel ‘On the dual nature‘.
- Mijn eigen ‘definitie van succes‘ om onderzoek kritisch te beoordelen.
Niet benoemd maar wel interessant om ook te bekijken:
- Documentaire over Andrew Wiles – Fermat’s last theorem
- Hans Rosling schreef het boek: Feitenkennis. Hij is ook een inspirerend spreker waar vele video’s van te vinden zijn op internet.
- Sanne Blauw schreef het boek: Het bestverkochte boek ooit (met deze titel)
- Daan Roovers over opvoeden: Lex Bohlmeijer in gesprek met Daan Roovers
- Het ‘Dear data‘ project. Daarnaast zijn de ideeën over ‘data humanisme’ van Giorgia Lupi zeer interessant.
- Dan Meyer heeft een eigen blog en ook van hem zijn verschillende lezingen te vinden.
- Phil Daro beschrijft het probleem van ‘Answer getting‘
- Peter Liljedahl met zijn ‘Thinking classroom’
- Jo Boaler en haar ‘Growth mindset’
- De ideale rekenles. Mijn eerdere lezing voor de NVORWO.
Wil je de lezing nalezen? Dat kan. De tekst is verwerkt in een aantal blogs, beginnend bij deel 1.