De cijfers liegen niet!

“De hele dag vliegen cijfers ons om de oren. We leven in een maatschappij van informatie; van data. We leven in een tijd waarin veel waarde wordt gehecht aan de objectiviteit van die cijfers en van de evidence die ze in zich dragen. Toch voelt dat niet altijd goed. Dan komt je (subjectieve) inschatting van een vraagstuk of situatie in conflict met de objectieve waarheid van de cijfers. Steeds vaker wordt er daarom opgeroepen om wat kritischer tegenover cijfers te gaan staan; om ze wat meer op hún plek te zetten. Dit is een van de voorbeelden van de veranderende rol van wiskunde in onze maatschappij. Deze ontwikkelingen roepen dan ook voor het reken-wiskundeonderwijs de vraag op ‘Hoe ziet de ideale rekenles er in deze tijd uit?’

In deze lezing verkennen we die vraag. Zo kunnen we niet om de vraag heen wat wiskunde nu eigenlijk is. We onderzoeken wat een kritisch wiskundige houding is en wat je daar al in het rekenen-wiskunde mee kunt doen. Diezelfde kritische wiskundige blik gebruiken we ook om onderzoek naar ideaal reken-wiskunde onderwijs te bekijken. Een lezing met een dubbele boodschap dus.”

Foto van Andrew Buchanan op Unsplash

De intro van mijn lezing vandaag op de Panama Conferentie.

Zoals tijdens de lezing beloofd vind je hier links die aansluiten bij wat ik vandaag heb verteld. Het zijn allerlei mensen en ideeën die mij de afgelopen jaren hebben geïnformeerd en geïnspireerd.

Niet benoemd maar wel interessant om ook te bekijken:

Wil je de lezing nalezen? Dat kan. De tekst is verwerkt in een aantal blogs, beginnend bij deel 1.

 

Contact

Heb je vragen? Stuur je bericht dan via het formulier hieronder.