Automatiseren kan op veel verschillende manieren, en wat leuker dan daar spel bij te betrekken? Met Londen en Parijs oefenen leerlingen met het optellen tot 20 op tempo en tot maximaal 100 met pen en papier.

Benodigdheden
- 2 dobbelstenen met 10 zijden
- pen en papier voor elke speler
Aantal spelers: 2 tot 5
Het spel
Het spel bestaat uit 11 rondes. In elke ronde is er een doelgetal.
De spelers gooien om beurten met de twee dobbelstenen en noemen direct het totaal van de twee stenen.
Is dat totaal hetzelfde als het doelgetal dan krijgen ze dat aantal punten.
Is het totaal een ander getal dan krijgen ze géén punten.
De doelgetallen zijn: 2, 4, 6, 8, 10, 11, 12, 14, 16, 18, 20.
De eerste ronde is het doelgetal dus 2. Alleen als je twee enen gooit scoor je 2 punten.
In de tweede ronde het het doelgetal 4. Gooi je twee 2’en of een 1 en een 3 dan scoor je 4 punten.
Enzovoort.
Leerlingen houden hun score zelf op papier bij.
Scoor je punten dan tel je die al meteen bij je score tot dan toe op.
Na deze 11 ronden is het spel afgelopen en wint de speler met de meeste punten.
Tips
- Bij het leren optellen gaat het niet alleen om het automatiseren. Er zijn ook allerlei interessante eigenschappen van getallen en + te ontdekken. Laat de leerlingen eens van alle doelgetallen opschrijven op welke manieren je dat totaal kunt gooien.
Bij de even getallen kun je met ze onderzoeken waarom de worp dan altijd uit of twee even of twee oneven aantal ogen moet bestaan.
Bij doelgetal 11 kun je ze laten onderzoeken dat dit het doelgetal is waarbij de meeste verschillende worpen passen. - Je kunt met de leerlingen de maximale score uitrekenen: 121. Als de leerlingen qua getalgebied nog niet hebben leren optellen boven de 100 dan hoef je je bij dit spel overigens geen zorgen te maken. De kans dat je boven de 100 uitkomt is minimaal.
- Voor leerlingen in het voortgezet onderwijs zou je bij dit spel de verwachtingswaarde uit kunnen rekenen. Doordat we met twee dobbelstenen gooien werk je met mooie getallen. Er zijn immers 100 mogelijke worpen, dus elke mogelijkheid vertegenwoordigt een kans van 1%.
- Heb je geen 10-zijdige dobbelsteen, dan kunnen leerlingen dit spel (thuis) ook met digitale dobbelstenen spelen. Bijvoorbeeld op hun telefoon.
- Dit spel is een variant van Chicago, dat je met gewone dobbelstenen speelt. Heb je geen 10-zijdige dobbelsteen dan zou je ook die versie kunnen spelen. De doelgetallen zijn dan 2 t/m 11. Je oefent dan alleen niet alle sommen tot 20.