Krimpflatie?

Voor hetzelfde geld minder krijgen. Het is als het ware het omgekeerde van de oude reclameslogan ‘op de markt is je gulden een daalder waard’. Krimpflatie heeft als begrip de laatste jaren steeds meer bekendheid gekregen.

Foto van Prateek Katyal op Unsplash

Deze week kwam ik erachter dat de flessen siroop niet meer 750 ml maar 600 ml bevatten. De prijs bleef hetzelfde. Je zou zeggen een mooi voorbeeld van krimpflatie, en zo staat deze verandering ook op een aantal blogs beschreven. Maar misschien is hier toch wel iets anders aan de hand.

In mijn binnenkort te verschijnen boek ‘Mijn vakdidactiek‘, laat ik zien hoe de prijs van zo’n klein knijpflesje siroop vele malen hoger lijkt te liggen dan de prijs van de grote flessen. De prijs per liter is immers behoorlijk hoger. Maar dan blijkt dat beide flessen goed zijn voor 6 liter limonade, dat je dus anders naar de prijs moet kijken. Dit voorbeeld illustreert dat steeds meer berekeningen voor ons worden gedaan, en dat het daarbij steeds belangrijker wordt om naar de betekenis van deze berekende cijfers te kijken. In mijn oorspronkelijke voorbeeld ging ik nog uit van een fles van 750 ml en een mengverhouding van 1 : 7, zoals deze jaren een vaste standaard waren. Ook de nieuwe fles blijkt goed voor 6 liter limonade. Niet alleen is de verpakking verkleind, tegelijkertijd is ook de concentratie verhoogd. Er wordt nu een mengverhouding van 1 : 9 aanbevolen. Dus . . . toch evenveel limonade voor dezelfde prijs. Dit betekent dat hier geen sprake is van krimpflatie, maar eerder een milieumaatregel.

Contact

Heb je vragen? Stuur dan een mail naar info@bruin-muurling.nl.