FOUT!

Boek vergeten? Het verkeerde huiswerk gemaakt? Je werkstuk niet in een binder ingeleverd? Je gymspullen vergeten?
Op een deel van de scholen betekent dit zelfs bij de eerste keer al een aantekening of een andere vorm van straf, zoals in je ondergoed moeten gymmen of aftrekpunten op je cijfer.

Foto van Santa Barbara op Unsplash

Het staat in schril contrast met wat ik jaren geleden een juf bij de kleuters zag doen. Een van de meisjes was wat onhandig met haar drinkbeker en bijna de hele inhoud kwam op de grond terecht. In plaats van boos worden en meteen orders uit te delen om een doekje te halen, stond ze rustig stil bij dit moment. Ze besprak met de kleuters hoe ze dit met elkaar het beste op konden lossen. En zo werd het plasje drinken netjes opgeruimd. Het is een belangrijke ‘skill’ in je volwassen leven: problemen oplossen Een foutje kan altijd gemaakt worden, maar hoe los je het op dat moment zelf het beste op?

Ik moest hier aan denken toen ik vanochtend het filmpje van sir Ken Robinson over creativiteit weer eens zag. Het is een fragment uit zijn bekende TED lezing, waarin hij vertelt hoe belangrijk het durven maken van fouten is voor creativiteit. Je moet bereid zijn om fouten te maken om creatief te kunnen zijn. En hij komt vervolgens tot de verdrietige conclusie dat “we’re now running national education systems where mistakes are the worst thing you can make.”. Overigens is het bereid zijn fouten te maken niet alleen belangrijk voor je creativiteit. Ergens aan het begin van deze blog schreef ik al een ‘Week van de fout‘, als ode aan het maken van fouten. En de afgelopen jaren komt het belang van fouten maken in het leerproces keer op keer in mijn werk terug.

Deze week vertelde een moeder mij weer een nieuw voorbeeld in het rijtje schoolstraffen. Een jongen had nog extra woordjes geleerd om zijn cijfer op te halen maar was zijn boek vergeten terug in zijn tas te doen. Op school had hij het boek dus niet in de les bij zich. Zelfs bij deze eerste keer werd er meteen een aantekening gemaakt. Maar het werd veel erger. Als straf moest hij ook nog voor de hele klas een liedje zingen. En hoe onschuldig en ludiek zoiets voor sommigen, en dus waarschijnlijk ook deze docent, mag lijken, dit is door het sociale element voor leerlingen een behoorlijke straf. Het zet je immers op een bepaalde manier ten opzichte van de groep te kijk. Wat zou het mooi zijn als we ook voor kinderen in school net zo mild over het maken van fouten zouden zijn, als we dat zijn voor volwassenen. Het zou goed zijn hier het gesprek over te blijven voeren. En wellicht moeten we dan de serie ‘Keeping Up Appearances’ weer eens van stal halen om te zien welk effect Hyacinth Bucket (spreek uit als Bouquet) had op haar buurvrouw Elizabeth “Liz” Warden.

Contact

Heb je vragen? Stuur dan een mail naar info@bruin-muurling.nl.