“De kwalificatie ‘ideale’ legt de lat hoog. En dat is wat we graag willen: de lat hoog leggen voor ons reken- en wiskundeonderwijs. Ondanks alle verschillen van inzicht die de afgelopen tijd weer naar voren zijn gekomen is er één duidelijk gemeenschappelijk streven: het béste onderwijs verzorgen voor ónze kinderen.
Maar hoe weten we wat het béste onderwijs is? Cijfers zijn niet alleen het onderwerp van de vraag, maar spelen ook bij het beantwoorden ervan een belangrijke rol.
Geeke neemt jullie in deze lezing mee in haar wereld van kritisch wiskundig denken, de menselijke en creatieve kant van rekenen-wiskunde en haar beelden van de ideale rekenles.”
Dit is de aankondiging van de lezing die ik aanstaande vrijdag in Nieuwegein zal verzorgen.
In de lezing laat ik allerlei mensen en ideeën voorbij komen die mij de afgelopen jaren hebben geïnformeerd en geïnspireerd. Voor wie er vrijdag bij is en niet zo snel mee kan schrijven. En voor wie er niet bij is, maar zich wel door deze mensen wil laten inspireren. Hier een lijst met de referenties die ik voorbij zal laten komen:
- Peter Liljedahl met zijn ‘Thinking classroom’
- Jo Boaler en haar ‘Growth mindset’
- Instructievideo Dataworks over EDI – Dataworks is een bedrijf dat onderzoek doet in het onderwijs en de theorie van EDI uitwerkt.
- Conrad Wolfram – Teaching kids real math with computers
- Documentaire over Andrew Wiles – Fermat’s last theorem
- William Byers schreef het boek: How mathematicians think. Een kort introductie artikel is hier te vinden.
- Roger Antonsen legt uit waarom hij vindt dat: ‘Math is the hidden secret to understanding the world‘.
- Anna Sfard schreef het artikel ‘On the dual nature‘.
- Daan Roovers over opvoeden: Lex Bohlmeijer in gesprek met Daan Roovers
- Hans Rosling schreef het boek: Feitenkennis. Hij is ook een inspirerend spreker waar vele video’s van te vinden zijn op internet.
- Sanne Blauw schreef het boek: Het bestverkochte boek ooit (met deze titel)
- Cathy O’Neil schreef het boek: Weapons of math destruction. Ook zij is met verschillende lezingen op internet te vinden.
- Het ‘Dear data‘ project. Daarnaast zijn de ideeën over ‘data humanisme’ van Giorgia Lupi zeer interessant.
- Dan Meyer heeft een eigen blog en ook van hem zijn verschillende lezingen te vinden.
- Phil Daro beschrijft het probleem van ‘Answer getting‘
- En tot slot gebruik ik mijn eigen ‘definitie van succes‘ om onderzoek kritisch te beoordelen.