Workshop – Breuken, back to basics!

Morgen zal ik een workshop geven op de conferentie Rekenen-Wiskunde in de aansluiting van PO naar VMBO.

Onder de titel “Breuken, back to basics” zal ik het volgens het programmaboekje over het volgende gaan hebben:

‘Breuken zijn maar lastig’, hoor je menig leraar in het basisonderwijs en in het voortgezet onderwijs verzuchten. Lastig voor leerlingen, maar ook lastig om kinderen hierbij te helpen. ‘Leerlingen snappen het vaak niet, alles is heel snel formeel en wat hebben ze er eigenlijk aan? Maar in de referentieniveaus 1S en 1F en 2F staat dat kinderen ‘breuken wel moeten beheersen’.’

Herkent u zich in deze teksten? Dan nodigen we u graag uit bij deze workshop. We beweren namelijk, en zullen het ook met u bekijken, dat breuken echt niet zo lastig hoeven zijn voor kinderen en dat, door langer bezig te zijn op informeel niveau binnen betekenisvolle situaties, ook leerlingen die naar het vmbo gaan de belangrijkste essenties van het domein breuken (en wat er mee verwant is) kunnen leren begrijpen en toepassen. En als ze niet álles kunnen wat de referentieniveaus vragen, wat betekent dat dan? We bekijken de leerlijn breuken en in het verlengde leggen we relaties met procenten en verhoudingen. We bespreken hoe je met kinderen in po en in het vmbo met breuken aan de slag kunt én besteden met name ook aandacht aan de overgang van po naar vmbo: hoe kan de aansluiting voor leerling en leraren soepel(er) verlopen?

 

Om te zien waar de doorgaande leerlijn uitkomt, zullen we ook eindexamenopgaven bekijken. Het blad met die opgaven vind je hier:

bijlage-workshop-breuken-back-to-basics

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *