Science in beweging

“In ons dagelijks leven speelt wiskunde een steeds grotere rol. We hebben dagelijks te maken met grote hoeveelheden numerieke informatie. Maar ook achter de schermen beïnvloedt wiskunde ons leven. Bij die veranderingen past een kritische wiskundige blik om cijfers op hun juiste waarde te schatten. Ze weer op hun plek te zetten. Geen blind vertrouwen en geen onnodige scepsis bij elk getal. In deze lezing neem ik je mee in deze gedachten, maar ook hoe je dat dan doet: een positief kritische wiskundige houding. Binnen en buiten de klas. Ik zal je meenemen in hoe ‘definitie van succes’ en ‘pijn van de fout’ ons daarbij op weg kunnen helpen.”

Op 12 april was ik te gast op de Bèta-brede docentendag in Groningen om de vakdidactische eindlezing te verzorgen met bovenstaand thema.

Ook in deze lezing weer verschillende links naar video’s en artikelen. Hieronder vind je de verwijzingen:

  • Interview op Makers Conference over AI en bias, met daarin onder andere Stephanie Lampkin
  • Artikel in Reuters over Amazon’s stopgezette HR project.
  • Cathy O’Neil schreef het boek ‘Weapons of math destruction’. Rond hetzelfde thema verzorgde ze diverse lezingen die op internet te bekijken zijn.
  • Sanne Blauw schreef het boek ‘Het best verkochte boek ooit (met deze titel)’.
  • Hans Rosling schreef het boek ‘Feitenkennis’. Van hem zijn diverse lezingen op internet te vinden. Het is zeker ook de moeite waard om naar het werk van Gapminder te kijken.
  • Conrad Wolfram beschreef in zijn TED-talk vier stappen van wiskunde doen.
  • Onderzoek naar de goedkoopste supermarkt.
  • Onderzoek naar digitale prentenboeken.
  • Van Merrienboer, J. J., & Sweller, J. (2005). Cognitive load theory and complex learning: Recent developments and future directions. Educational psychology review17(2), 147-177.

 

Contact

Heb je vragen? Stuur je bericht dan via het formulier hieronder.