Peter Liljedahl – Thinking Classrooms

Alweer enige jaren geleden woonde ik een workshop van Peter Liljedahl bij op de PME. Een bijzondere bijeenkomst waarin hij ons liet ervaren hoe het voor een leerling voelt om vragen op je afgevuurd te krijgen waar je meteen op moet kunnen antwoorden.

Foto van Unsplash – 2Y-Kang

Peter Liljedahl vertelt in deze video over de weg naar Building Thinking Classrooms. Hij beschrijft bijvoorbeeld hoe hij 20 jaar geleden voor zijn promotieonderzoek allerlei lessen van goede docenten bezocht. Hoe hij ontdekte dat al die lessen en al die klaslokalen iets met elkaar gemeen hadden. Hij legde vervolgens een link tussen hoe weinig er door leerlingen zelf gedacht wordt en de institutionele normen die in het onderwijs gelden over hoe een les eruit moet zijn. Institutionele normen die overal ter wereld hetzelfde lijken te zijn en die nog stammen uit de begintijd van ‘public education’. Liljedahl begon met het veranderen van deze normen en onderzocht het effect van de verschillende manieren waarop hij dat samen met docenten uitprobeerde. Wil je een introductie op zijn gedachtengoed, dan is dit een geschikte video.

Contact

Heb je vragen? Stuur je bericht dan via het formulier hieronder.