Beste data

“Finally, we both realised that data is the beginning of a story, not the end. And should be seen as a starting point for questioning and understanding the world around us, instead of seeing it as the definitive answer to all of our questions”.

Dit is een van de conclusies uit het project ‘Dear data‘ van Giorgia Lupi & Stefanie Posavec, twee professionals in de visualisatie van data. Een jaar lang stuurden zij elkaar wekelijks een ansichtkaart met voorop een data-visualisatie van het thema die week, en achterop de legenda. Het werd een bijzondere zoektocht met een zeer aansprekend resultaat. De complete collectie vind je hier.

Dear data biedt een laagdrempelige introductie in de data-visualisatie door de aantrekkelijke vorm. Daarnaast brengt het wat mij betreft een belangrijke boodschap over de waarde van data, van het belang de menselijk kant daarvan te blijven zien. Het werd de inspiratie voor een project in groep 8.

In de eerste les bekeken we met de kinderen de video die Lupi en Posavec maakten om het project uit te leggen. Ook zonder ondertiteling konden zij die goed volgen. Daarna bestudeerden de kinderen een aantal van de ansichtkaarten. Eerst probeerden zij te ontcijferen hoe de visualisatie in elkaar zat. Daarna beantwoordden zij vragen als wat voor soort data in de kaart terug te vinden waren en welke middelen werden gebruikt om deze data weer te geven. Aan het einde van het uur hielden we een brainstorm over wat voor data je bij zou kunnen houden in de thema’s: digitaal, bewegen en eten.

In de week na deze les hielden de kinderen zelf data bij over het door hen gekozen thema. Dat was voor enkelen best een opgave. Elke ochtend hielp de meester hen door een moment te geven om de data op te schrijven.

Vandaag was het tijd om van de verzamelde data echte ansichtkaarten te maken. Een uur lang hebben ze ingespannen gewerkt. Op de foto zie je een ‘tussenstand’. Al doende ontdekten ze dat data met meer detail interessanter is om weer te geven, dat grote aantallen zich niet zomaar laten weergeven, dat je elke soort informatie een eigen soort weergave moet geven, en nog veel meer. Nog niet alle kaarten waren af, en zullen de komende week worden afgemaakt. En dan . . .  zullen ze worden opgestuurd naar een ‘partner-klas’ die ook met dit project van start is gegaan. Een klas die ze nog niet kennen, zomaar ergens in Nederland.

In de reflectie besloot de klas dit vaker te willen doen. Dat geeft ons de gelegenheid om een aantal inzichten verder uit te diepen. In deze twee lessen hebben we ze een mooie introductie kunnen geven op data-visualisatie, ze een andere kant wiskunde kunnen laten zien. Maar er is nog veel meer te ontdekken en uit te diepen.

Wordt vervolgd dus.

En mocht je interesse hebben mee te doen, om daarbij te leren van onze eerste ervaringen en die van jou te delen, stuur dan een mail via de contactpagina. Ik zal je dan in contact brengen met de andere docenten die meedoen.

 

 

Contact

Heb je vragen? Stuur je bericht dan via het formulier hieronder.